Ghana is groen in het zuiden!!!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Nicole Aa - WaarBenJij.nu Ghana is groen in het zuiden!!!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Nicole Aa - WaarBenJij.nu

Ghana is groen in het zuiden!!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nicole

13 Januari 2010 | Ghana, Tamale

geschreven op 13 januari

Een goedemorgen allemaal!! Ik typ dit stukje vanuit Tamale!! Ja, ik ben weer terug in de stad die ik vijf maanden als mijn thuis heb mogen noemen. Maar deze keer is het anders. Deze keer is Johan bij me en zijn we aan het rondreizen. Niets moet… een heerlijk gevoel. We slapen nu bij mijn gastgezin. Johan ligt nog een beetje wakker te worden in bed en ik vond het hoog tijd om jullie wat over onze reis te vertellen. Ik hoop dat ik het straks op internet kan zetten. Voor deze reis met Johan heb ik ook een heerlijke tijd met Ike gehad. Hier vertel ik jullie later over. Mijn verhaal van nu begint op 1 januari….

Eindelijk was het zover. Het was 1 januari in de avond, Johan zat in het vliegtuig en ik mocht hem bijna in mijn armen sluiten. Ik was de hele de hele dag al onrustig in mijn hoofd. Toch een beetje zenuwachtig denk ik om mijn vriendje weer te zien en hoe het weer zou zijn om samen te zijn. Op het vliegveld had ik het niet meer. Ik bleef maar naar de gang kijken waar hij uit behoorde te komen. Toen kwam hij ineens de bocht om. Ik ben snel naar binnen gegaan en ben hem met een lach en met tranen in zijn armen gevallen. Ik was (en ben) heel gelukkig.

We zijn in Accra blijven slapen en Ike (die ook zo lief was om mee te gaan om Johan op te halen) heeft ons de volgende dag rondgeleid in haar Accra. De stad waar zij al die tijd heeft gewoond. We zijn naar een grote markt geweest (eigenlijk is half Accra denk ik 1 grote markt). Chaotisch, maar ik vind markten altijd leuk, hoe chaotisch dan ook. Ik vertel onze reis trouwens vanuit mijn ogen. Ik zal ook Johan later vragen om wat van zijn ervaringen op mijn blog te zetten. Daarna zijn we naar Jamestown gegaan. Zoals ik heb begrepen een erg arme buurt in Accra. Het zag er een in mijn ogen ook echt uit als een krottenwijk. Maar ik schrok er niet van, misschien dat ik er al gewend aan was geraakt? We hebben daar een vuurtoren beklommen (Jamestown ligt aan de kustkant van Accra) en konden toen het uitzicht bewonderen…. Tja mijn indruk… het strandgedeelte daar is ingenomen door de mens… bebouwd met krotjes en vervuild… en op de achtergrond hele mooie oude visser bootjes op zee. En als ik me omdraaide zag ik 1 groot daken deken. Een groot oppervlak van golfplaten waar vele mensen onder wonen, met soms tussendoor een iets beter onderhouden huisje. We zijn ook nog gaan lunchen aan de kust. Een heel leuk plekje met een heerlijk uitzicht, waar de golven tegen de rotsen omhoogslaan. We hebben ook een gigantische kolonie vleerhonden zien hangen, midden in de stad. Een bijzonder gezicht. We zijn naar een museum geweest, en ik was best wel onder de indruk van wat ze tentoonstelden. Had dat niet verwacht door een eerdere museum teleurstelling in het noorden van het land. Na een nachtje slapen (ik kan nog meer vertellen maar dan komen we nooit bij het einde) namen we afscheid van Ike, onze wegen gingen scheiden (Ike is nu trouwens net terug in Nederland, vrolijk en blij aan de telefoon gehad :)).

Onze reis begon aan de oostkust. We hebben daar enkele kustplaatsjes aangedaan (Ningo, Ada Foah, Woe, Keta). Een samenvatting; Mooie stranden, prachtige oude kleurrijke, geleefde vissersbootjes inclusief vissers. Een kanotocht in Ada foah op de plek waar de voltarivier overgaat in de zee, de lieve en gastvrije mensen (vooral in Woe), en een oud fort met verhaal (verteld door de caretaker) in Keta. Kort genoeg?

Toen op naar de bergen. We zijn een stuk omhooggereisd aan de oostkant. Via Ho (zoek alles maar op op de kaart als je zin hebt), naar een klein bergdorpje dat Biakpa heet. Een prachtige route, Tropische natuurtaferelen die Johan en mij zeer deden verbazen. Ik wist dat het zuiden tropisch was en niet Savannah zoals waar ik heb gewoond. Mooie dorpjes ook. De laatste kilometers hebben we gelopen, echte backpackers. Verder hebben we trouwens tijdens onze reizen vooral met tro tro (soort minibusjes waarin je je soms een sardientje voelt) gereisd. Ik vind dat heerlijk reizen. Waar niet mogelijk, namen we een taxi. In Biakpa hebben we geslapen in een hotel met een prachtig uitzicht (ook enige slaapplek in de hele omgeving denk ik) en de volgende ochtend hebben we een hike gedaan in deze omgeving. De hike bracht ons naar een waterval waar Johan nog even een duik in heeft gedaan. Ik niet, mijn benen trilden te veel van de spanning van het afdalen. Deze hike heeft mij vele angsten bezorgd, maar ik ben blij en ook wel trots dat ik het toch gedaan heb. De hike heeft mij ook veel blaren bezorgd. Ik had namelijk mijn schoenen aan (en ik heb maanden lang alleen op slippers gelopen). Daar waren mijn hielen en tenen het niet helemaal mee eens. Na de hike nog even douchen en relaxen, daarna op naar Hohoe (daar nachtje geslapen ook) (via Fume). Eerste gedeelte weer gelopen. Ons volgende doel; De Wli waterval in Wli. We hebben daar geslapen in een klein paradijsje met een prachtig uitzicht (helaas niet fijn geslapen, we hoorden veel geluiden ’s nachts, ’s ochtends gevraagd, bleek de chief te zijn overleden en dit alles hoorde bij de ceremonie). De waterval was hoog en mooi. Heerlijk koud water waar ik ook heerlijk heb gezwommen. Prachtige vlinders en mooie bomen.

Na deze tijd in het oosten gingen we richting het midden van het land. We hebben een kralenmakerij bezocht en een kralenmarkt. Ook een hele leuke ervaring. Verder was dit stuk vooral veel reizen om uiteindelijk in Kumasi te komen vanwaar we naar Tamale zijn gereist. Het reizen hier is voor mij vaak net zo voldoenend als de eindbestemmingen zelf. Je krijgt steeds korte indrukken van het leven hier in Ghana.

Dit was in het kort onze reis tot nu toe:D. Het foto’s vertellen veel meer. Iedereen is straks welkom om ze te komen kijken als we weer terug zijn! Zometeen gaan we even ontbijten en dan gaan we mijn eerste werkplek, het weeshuis bezoeken. We gaan daar ook de oude kleertjes van Thayron (zoontje van Mandy (zus van Johan) en Rick) naartoe brengen. Dankjewel!!!!!! Daarna gaan we naar de markt en even in de stad rondneuzen. Morgen gaan we de school bezoeken waar ik heb gewerkt. Daar doneren we ook twee fietsen. Zaterdag en zondag gaan we naar Mole national park (hopelijk krijgen we buskaartjes geregeld) en gaan we olifantjes zien. Daarna naar Bui national park waar we hopelijk nijlpaarden mogen zien. Daarna naar de westkust waar we o.a. Kakum national parc (wandelen door het woud op een hele hoge brug), forten en dorpjes en stranden gaan bezoeken. Misschien krijg ik daar nog de mogelijkheid om jullie nog wat te schrijven. Zoniet…. Dan horen jullie pas wat van ons als we weer in Nederland zijn.

We vliegen de 29e Januari om 22.00 uur vanaf Accra. We komen 30 januari om 18.00 uur aan op schiphol.

Hopelijk gaat het goed met jullie allemaal!!!!!!

Dankjewel weer voor alle berichtjes!

Veel liefs Johan en Nicole xxxxxxxxxxxxxxxx

  • 15 Januari 2010 - 11:50

    Ike:

    Een berichtje vanuit Nederland. Wat raar dat jullie daar nog zijn en ik niet meer. Voor mij lijkt Ghana nu even een heel verre droom, dat zal straks ook wel weer veranderen. Wat fijn om weer even een uitgebreid verhaal van je te lezen, lekker hoor. Doe iedereen daar de groeten van mij en geniet van jullie laatste weken. Niet ziek worden zoals ik, maar gewoon gezond terug naar Nederland

    Dikke Kus, Ike

  • 15 Januari 2010 - 12:40

    Monique:

    ha colleke,

    nog een paar weekjes en dan ben je weer in het koude nederland. nog veel plezier en geniet er nog maar mooi van samen met je mannetje.

    groetjes monique

  • 15 Januari 2010 - 14:37

    Rikie En Hans:

    hey Ghanagenieters,

    Fijn dat jullie zoveel genieten van wat een ander Ghana is als je tot nu toe gezien hebt, Nicole. Wij zijn benieuwd naar de foto's, en komen die zeker bekijken als jullie weer in het land zijn.
    Johan en Nicole, geniet ook deze laatste weken van elkaar en van het land.
    Wij gaan eerst genieten van een weekendje Bosrijk in de Efteling, dit is niet zo ver als waar jullie zijn, maar wel leuk.De hele familie gaat mee! ( Karlijn, Mark en Roel en Mark's familie)
    Groetjes vanuit het dooiende Tilburg,
    Rikie en Hans en de rest!!!!!!!!!

  • 15 Januari 2010 - 15:24

    Nicole's Mam:

    Hoi luitjes,

    Fijn dat jullie zo genieten van het land en van elkaar. Ik dacht dat jullie 's morgensvroeg op schiphol aankwamen? Schrijffoutje!

    veel lieve groetjes van mij en een dikke kuffel.

  • 15 Januari 2010 - 20:06

    Anita:

    Wat een geweldige reis.
    Klinkt echt avontuurlijk,
    jullie komen toch om 6 uur s'morgens op schiphol aan?
    Heel veel kusjes pap en mam.

  • 15 Januari 2010 - 20:32

    Joop:

    Hoi Nicole?/Johan,

    Zo te lezen hebben jullie een geweldige leuke tocht de ghana.

    Zijn de vliegtuigen op en vliegen jullie zelf terug dan vindt ik het een geweldige prestatie ik zou alleen op zestienhven landen dat scheeldt een uur fladeren.
    Maar voor de zekerheid zal ik toch maar s'morgens voor zes uur
    op schiphol zijn.
    Geniet nog van de verdere reis.

    Groetjes van mij en Ma

  • 15 Januari 2010 - 20:54

    Leo:

    Fijn dat jullie zo genieten van je vakantie.Nog veel plezier.
    groetjes

  • 16 Januari 2010 - 12:11

    Je Zussie Kim:

    Lieve zus en schoonbroer

    Eindelijk zijn ze dan samen aan het rondreizen :) Nu is het moment daar dat jullie van elkaar, het landschap en de vriendelijke inwoners moeten genieten. Hopelijk nemen jullie een backpack mee vol leuke en mooie herinneringen! Ik kijk er wel na uit om mijn zussie weer te zien na bijna een jaar :)
    Nog super veel plezier en tot snel.

    Knuffel x

  • 16 Januari 2010 - 14:31

    Linda:

    Ha Nicole,
    ik heb je verhalen bijna allemaal gelezen, vind het echt super geweldig wat je daar allemaal doet! Echt knap hoor, proberen met die kinderen te werken en dan toch een klein beetje interactie met ze te krijgen.
    Nog heel veel plezier de laatste twee weken met zijn tweetjes!
    Zie jullie weer in Nederland!
    X
    je nichtje Linda

  • 17 Januari 2010 - 14:43

    Noortje:

    Hoi Nicole,
    Heb al die dit je verhalen gevolgt hoor, echt heel leuk om te lezen! Ik ben ook zeker benieuwd naar alle verhalen en de foto's, zodat ik nog meer een indruk kan krijgen van de reis die ik straks ook daar ga maken. Het klinkt allemaal erg bijzonder wat je gedaan hebt. Geniet van je laatste dagen daar en maak mooie foto's van de olifantjes ;)

    Liefs Noortje

  • 17 Januari 2010 - 17:34

    Ankie En Harrie:

    Nog een laatste reactie op je reisverslag met Johan, leuk om te lezen dat je zo geniet van de reis en van elkaar en geniet er nog even van, het is zo tijd dat je weer naar ons koude kikkerlandje terug gaat!!!!!

    groetjes tante Ankie en ome Harrie

  • 18 Januari 2010 - 18:30

    Karlijn En Mark:

    Hey nico en johan,

    Wat een mooie verhalen en het klinkt echt alsof we er ook bij zijn. Ik kijk echt uit om je je verhalen zelf te horen vertellen en alle foto´s.
    Veel plezier nog daar en geniet lekker van elkaar.

    xxx Karlijn en Mark

  • 24 Januari 2010 - 18:28

    Marga:

    Hallo Nicole.

    Wat fijn dat Johan bij je is.
    Jullie hebben elkaar zo lang moeten missen.
    Laat hem nu maar is zien waar jij zo lang bent geweest.

    Geniet ervan.

    Groetjes marga.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn verhaal over Kleurrijk Ghana

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2010

Oost West Thuis Best

13 Januari 2010

Ghana is groen in het zuiden!!!!

02 Januari 2010

Teken van leven!

17 December 2009

Kerstboom, ik mis je!

09 December 2009

Praten tussen de uien
Nicole

Actief sinds 21 Maart 2009
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 22236

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2009 - 29 Januari 2010

Mijn verhaal over Kleurrijk Ghana

Landen bezocht: