Praten tussen de uien - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Nicole Aa - WaarBenJij.nu Praten tussen de uien - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Nicole Aa - WaarBenJij.nu

Praten tussen de uien

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nicole

09 December 2009 | Ghana, Tamale

Hoi Hoi! Hopelijk gaat het goed met jullie allemaal! Ik ben nu echt naar het einde van mijn stage toe aan het werken. Volgende week is mijn laatste week, en moet ik afscheid nemen van mijn lieve meiden!! Nou, nog niet helemaal afscheid. Wanneer ik met Johan rondreis bezoeken we de school, ik heb namelijk beloofd om hem aan hen voor te stellen :P. Ik merk dat ik ze echt zal gaan missen en dat ik toch echt een band met ze heb opgebouwd.Momenteel ben ik mijn eindverslagen aan het schrijven, van 8 meiden. Ik moet af en toe even goed nadenken hoe ik het vorig jaar heb aangepakt, dit schrijven. Ik heb geen voorbeelden hier. Ik heb er nu bijna 4 af, nog 4 te gaan. Vrijdag wil ze af hebben. In de middagen ben ik gestart, gisteren, met het bezoeken van ouders/ verzorgers van de meiden. Samen met de directeur en 1 leerkracht (zij spreekt Dagbani en wij niet). Gisteren hebben we 4 gesprekjes gehad, en ik vond dat toch wel heel bijzonder! Op school hadden we aan de meiden gevraagd van wie de ouders thuis waren. Er waren geen ouders thuis (of de meiden waren bang omtrent wat we met de ouders zouden bespreken). De meeste moeders werken op de markten. Wij besloten dus met twee leerlingen bij ons in de auto, om naar de markt te gaan. In optocht liepen we de markt door om de moeders te bezoeken. Daar werden we verwelkomd in het kraampje en werden er houten bankjes voor ons neergezet, 1 keer zelfs speciaal met een kleedjes erop voor ons. De moeders spraken geen engels, dus alles ging via de lerares. Ik vond het een mooie belevenis, om zo tussen de uien, de stoffen en schoenen te praten. Wat ik jammer vind is dat de gesprekken nu pas konden plaatsvinden, nu ik de therapien af heb gerond op de afsluitingssessie na. Ik had graag eerder met hen gesproken om een indruk van de levenswijze te krijgen en het beeld dat de ouders/ verzorgers van het kind hebben. Ook vind ik het belangrijk dat ouders/verzorgers weten wat er met hun kind gebeurd op school. De lerares vertelde tijdens de gesprekjes over de schoolresulaten, ik over gedrag etc. en de directeur... tja die zat eigenlijk vooral de school te promoten, dat ze toch echt wel hun andere kinderen daar heen moesten sturen, en ook voor de kinderen van de rest van de verkoopsters op de markt zou het een goede school zijn. Ik vond het wel lastig wat ik moest vertellen over de kinderen, daar we naar andere gezinnen gingen dan de directeur had gezegd. Ik had hem gebeld om te vragen wie we gisteren gingen bezoeken zodat ik me kon voorbereiden, heb ik ook gedaan, en toen gingen we geen van die meiden bezoeken. Tja het blijft Ghana. Maar over de meiden die ik in therapie heb kon ik wel mijn verhaal doen. Vanmiddag gaan we weer op pad. Word ene latertje denk ik.
Volgende weke dus de laatste week! Ik heb mijn afsluitingssessies voor de therapien al beshreven. Ik ga thee kopen, niet voor de thee maar voor de doosjes. Die doosjes ga ik wit schilderen en de meiden maken daar herinneringsdoosjes van. Ze versieren het doosje en dan gaan ze briefjes schrijven en er in doen. Wat wil je niet vergeten van de therapie? Wat heb je geleerd of ervaren? Etc. Normaal vind ik het fijn om voor iedere therapie een persoonlijk afsluitingsritueel te bedenken, maar de andere meiden kunnen ons zien zitten tijdens de therapie. Het was gedurende de hele periode van mijn zijn hier al lastig voor veel meiden om te begrijpen, waarom zij wel en ik niet? En ondanks uitleg denk ik dat het voor veel meiden nog zo voelt. Daarom wil ik er een niet te groot feestje van maken.Ik geef ze wel allemaal een paar fotos van werkstukken met een persoonlijke boodschap van mij, maar niet in fotomapjes zoals ik van plan was. Op waarschijnlijk woensdag ga ik een hele middag met de school, allemaal tegelijk, een laatste training doen. Deze training gaat over trots zijn. Ik heb allerlei materialen, zoals papier, verf, stof, lijm, garen gehaald en iedereen maakt een werkstuk voor zichzelf. Aan het einde van de middag presenteer iedereen haar eigen werk en vertelt waarom zij trots mag zijn opzichzelf. Mijn bedoeling was om de ouders/verzorgers uit te nodigen, maar dit blijkt lastig daar de ouders overdag niet kunnen.Op de donderdag presenteren de meiden een dans en een toneelspel dat ze zelfstandig voorbereid hebben. En misschien regelt de directeur iemand die muziek komt maken. Op de vrijdag neem ik iedereen mee naar het zwembad als mijn afscheidsfeestje! Nu weer even hard werken aan mijn verslagen. Ik heb gekozen om in internetcafe te werken omdat ik me in huis moeilijk kan concentreren. Tot snel en hopelijk hebben jullie een fijne sinterklaas gehad! Ik heb ook sinterklaas gevierd, in de zon bij het zwembadje:P xxxxxx Nicole

en o ja, vorige keer vergeten te vertellen. Ik heb de president gezien!!

  • 09 December 2009 - 12:06

    Monique:

    ha colleke,

    nog veel succes en vooral plezier in de laatste week. dat komt helemaal goed zo te lezen.
    alvast een fijne kerst en oud en nieuw.

    groetjes monique

  • 09 December 2009 - 12:14

    Nicole's Mam:

    Hoi meissie,

    Wat gaat de tijd toch snel. Fijn dat je nog vol plannen zit voor de meiden. Geniet er nog even van op je eigen lieve, gezellige manier. Je hoort weer gauw van me.

    liefs mamxxx

  • 09 December 2009 - 19:44

    Leo:

    Wat goed van je dat je ook de andere meisjes er een keer bij betrekt zo in de laatste week.Veel plezier met de afsluiting.
    groetjes

  • 10 December 2009 - 08:57

    Zussie:

    Hej lief meiske!
    Wat gaaf dat je de president hebt gezien, en wat heb je gezegd ;) Leuk dat je alles nog goed kan afsluiten en geniet van de laatste maand!

    xxx je grote zus :)

  • 11 December 2009 - 00:31

    Maddy:

    leuk wat je allemaal doet Nicole. Van mij krijg je een tien voor al je stage werkzaamheden binnen YIC. Geniet van je laatste periode in Ghana.

  • 14 December 2009 - 12:56

    Rikie:

    hoi nichtje,

    De laatste loodjes, komt ook helemaal goed, jouw plannen lezende. Apart, dat je de president gezien hebt. (Misschien een foto van deze man gemaakt, zodat wij hem ook kunnen bewonderen?) Ik wilde je nog een kaart sturen, maar jouw berichten, dat niet alles aankomt, en... dat je er nog maar kort bent daar, denk ik dat we het via Johan gaan doen,oké?!
    Meisje, geniet nog maar fijn van je meiden en daarna is Johan er al heel snel! Fijne kerst en oud en nieuw als je niet eerder schrijft)!
    Groetjes! Je tante en oom uit Tilburg!

  • 15 December 2009 - 21:50

    Karlijn En Mark:

    Hey nico,

    Wat denk je ook aan leuke/practise dingen. Het is wel leuk als afsluiting. Heel veel plezier en succes met de laatste loodjes. Veel plezier met het rondtrekken samen met johan. Ik stuur snel weer een mailtje, met foto's.

    xxx Karlijn en Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn verhaal over Kleurrijk Ghana

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2010

Oost West Thuis Best

13 Januari 2010

Ghana is groen in het zuiden!!!!

02 Januari 2010

Teken van leven!

17 December 2009

Kerstboom, ik mis je!

09 December 2009

Praten tussen de uien
Nicole

Actief sinds 21 Maart 2009
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 22233

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2009 - 29 Januari 2010

Mijn verhaal over Kleurrijk Ghana

Landen bezocht: