Kerstboom, ik mis je! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Nicole Aa - WaarBenJij.nu Kerstboom, ik mis je! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Nicole Aa - WaarBenJij.nu

Kerstboom, ik mis je!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nicole

17 December 2009 | Ghana, Tamale

Hallootjes lieve lezers. Waarschijnlijk mijn laatste berichtje voordat ik ga reizen. Morgenmiddag ga ik nog zwemmen met 'mijn' 30 meiden en leerkrachten en dan....ja.... vakantie!!!! Zaterdagochtend heeft mijn gastzus voor mij een afspraak gemaakt bij een kapster die mijn haar zal vlechten. Voordat ik naar Ghana was dit al 1 van de wensen op mijn lijstje. Mijn haar wordt gevlochten met extensies. Er is mij verteld dat het pijn gaat doen en dat ik twee dagen hoofdpijn mag verwachten na het vlechten. Arme Ike, die zal een fijn gezelschap hebben wanneer ik haar op kom halen van het busstation dit weekend. Maar als je iets wilt, moet je het gewoon doen. Dan weet je de volgende keer of het nog voor herhaling vatbaar is. Ik ga Ike eerst rondleiden in Tamale.Ik ben benieuwd hoe ze Tamale vind in vergelijking met het veel drukkere/ modernere Accra. Daarna gaan we waarschijnlijk afreizen richting Wa (zoek maar op) en hopen we o.a. nijlpaarden te zien in het Hippo sanctuary. Zo niet, dan zal de natuur misschien ook wel mooi zien en kunnen we de vogeltjes horen fluiten. Dan weer terug naar Tamale om kerst door te brengen met mijn gastgezin. Dat wordt op de 24ste december van 22.00 uur tot 12.00 uur naar de kerk (kerkje)... Ik zie er al helemaal naar uit, 2 uur op een houten bankje zitten met een bijbel op mijn schoot (tijdens mijn vorige bezoek aan de kerk drukte mijn gastzus me een bijbel in de hand zodat ik mee kon lezen)waarvan ik het gebruik niet ken. Ik respecteer het Christelijk geloof, ieder geloof dat niemand kwaad doet, maar ik ben er door deze reis nog zekerder van dat ik niet geloof in God of Allah. Mijn gastmama is erg slecht ter been, heeft chronish pijn aan haar linkerzij en been en loop al langer dan ik haar ken op krukken. Verder dan de veranda van het huis komt ze niet. Iedere dag bid ze tot god voor haar gezondheid. En iedere dag kijkt ze naar programmas op de TV, waar pastoren mensen genezen. Van kanker, van doofheid etc. Ze gelooft hier in, en ik vindt dat op zich heel mooi. Want ik heb wel het idee dat het haar hoop geeft, dat ze in het leven blijft geloven. Maar ik kan dit gewoon niet geloven. Kanker is een ernstige lichamelijke ziekte, met soms de dood als afloop. Naar mijn idee is deze ziekte alleen te overwinnen door behandeling in een ziekenhuis. Daarnaast kunnen andere dingen, zoals mensen die echt van je houden, je omgeving of geloof je mentale steun geven, helpen om niet op te geven, om te kiezen voor het leven. Dat is wat ik geloof..... okey..beetje afgedwaald. sorry.

Dus naar de nachtmis.. dan is het eerste kerstdag waarbij we waarschijnlijk de hele dag in de keuken staan om eten te bereiden. Hier in Ghana delen de christenen eten uit aan buren, familie etc. Dat vind ik echt heel mooi. Tweede kerstdag noemen ze hier boxingday. De dag dat je je kado's weggeeft en ontvangt. Mijn kado's zulen gelijk mijn afscheidskado's zijn. Voor mijn gastzus heb ik een Batikkeukenshort gekocht, voor mijn gastmama heb ik een batikdoek dat ik heb laten maken een tijdje geleden in een nabij gelegen dorp. Voor mijn gastbroer heb ik chocolade en haal ik lekker wat fruit. Dat zijn alle mensen die bij mij in huis wonen. Verder heb ik stuiterballen gekocht voor alle kinderen, mijn gastneefjes en nichtje. Ik kan niet voor iedereen kopen die komt, zijn zoveel mensen denk ik, die ik niet eens allemaal ken. Ik heb al thee gekocht en zorg nog voor suiker en melk.

Wat ik mis??? Er is geen kerstboom in huis!!!!!!!! in feite nog helemaal niets wat me aan kerst doet denken, behalve muziek. Dus heb ik zelf maar initiatief genomen en twee 'prachtige' kerstslingers gekocht:D

Fjoeeeeeeeeeee... elektriciteit viel net uit in de wijk.. maar gelukkig was de computer zo vriendelijk om mijn verhaal te bewaren.

Net met Ike gebeld. Ze krijgt misschien geen bus geregeld voor zaterdag ochtend. Dus misschien komt ze later aan. Dan gaan we waarschijnlijk eerst richting Bolga Tanga (zoek maar op), waar in de buurt we een witchescamp willen bezoeken. Ik wil geen heksen 'kijken' hoor. Het zullen in mijn ogen gewone mensen zijn, maar ik ben zo benieuwd naar het verhaal er achter. Waarom heet het zo, waarom wonen deze mensen hier? Dan doen we de hippos na de kerst. En dan langs de linkerkant en via Kumasi naar het zuiden.

Okey tot zover mijn reisplannen. Morgen vroeg eerst maar eens zorgen dat ik klaar ben om te reizen.. mijn klamboe moet nodig gewassen, beddegoed laatste keer voor het reizen, wat mag er mee in mijn tas etc..

Vandaag kon ik eigenlijk wel huilen, heb ik niet gedaan hoor, netjes binnen gehouden. Voor deze dag had ik niets voorbereid, want vanuit de school zou er muziek komen, toneelstuk etc. Leek me een mooie afsluiting voor de kerstvakantie. Ik was netjes op tijd op school, geen lekke banden, en wat trof ik aan.. niets...De leerkrachten stonden voor de school beetje te kletsen.. meiden hingen rond in klaslokaal. Niemand leek ook maar enig plan te hebben.Ik vond het raar, maar ik trok fijn mijn eigen plan. Ik had heel hard gewerkt aan een bordspel (met hulp van mijn vriendje!) en vandaag ging ik het presenteren en kado doen aan de school. Ik heb het netje op mijn houten gammele therapietafeltje geplaatst.. kleedje erop. Alles uitnodigend tentoongesteld.Het had het gewenste effect. Er kwamen vele even nieuwsgierigen. De leerkrachten vroegen erg enthousiast naar uitleg. Ik dronk mijn koko (soort warm vloeibar ontbijt in een plastic zakje) op en heb het spel uitgelegd.De leraren zo te zien spelen was prachtig om te zien. Ze genoten zichtbaar. Daarna, na deze 'test' gingen de meiden het proberen. Sommige meiden haakte af, te veel frustraties?, maar somige meiden hebben het spel meerdere keren gespeeld en noemde het erg interessant. Ik hoop snel een foto van spel online te zetten. Het spel is gebaseerd op sommige spelen in nederland, waarbij je moet uitbeelden, omschrijven, tekenen, vragen beantwoorden. Maar dit spel is helemaal gericht op Ghana. Eenmaal terug kunnen jullie alles zien.
Even later ging ik mijn presentjes uitdelen. Twee fotos tegen elkaar geplakt voor ieder meisje met daaraan een personlijk verhaaltje gevlochten. De meiden waren duidelijk blij, maar toch voelde ik weinig waardering, voor het vele werk dat het me heeft gekost. Ik weet dat ik hier in Ghana meer geef dan terugkrijg, maar toch steekt het af en toe. Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik hou van persoonlijke kadootjes.
En toen..... was er niets meer... iedereen ging zichzelf beetje bezig houden... en toen werd er besloten dat we eerder dichtgingen. Dat was de feestelijke afsluiting, zonder toneel, dans en muziek. Erg jammer dat niemand initiatief heeft genomen, over de volwassenen gesproken.

Woensdag heb ik mijn laatste 'training' gedaan (waar ik vorige keer over verteld, over trots). Het was kortgezegd een hele middag creatief bezig mogen zijn met papier, verf, stof etc. en het aan het einde tonen. Ik heb geen voorbeelden gemaakt en ook geen opdrachten gegeven. Daar hou ik niet van (alleen als het in een behandelplan etc. past. Ik wilde hen graag stimuleren om eigen creativiteit, ideeen, etc. te gebruiken. Gewoon te proberen en genieten. Maar dat bleek echt erg moeilijk voor ze. Sommige wisten echt niet wat te doen, en velen hebben elkaar 'gekopieerd'. Weinig expressie om het zo maar even te zeggen. Ik heb wel rondgelopen en tips gegeven, verftechnieken laten zien.. maar het bleef allemaal heel tammetjes. Toch hebben ze zichtbaar genoten en hardop gezongen. Ik had een leerkracht als jurylid aangewezen, hij moest beoordelen wie het meest eigenheid had laten zien en hard had gewerkt. Arme jury, hij wist niet wie te kiezen. Toch zijn er uiteindelijk prijswinnaars uit gekomen die een mooi prijsje hebben ontvangen (sieraden).

Maandag en dinsdag heb ik de therapien afgesloten. Ik heb zoals vorige keer verteld theedoosjes gekocht en leeggemaakt zodat herinneringsdoosjes gemaakt konden worden. Ik heb ze niet wit geschildered, ik wilde de meiden zelf de kleuren laten kiezen. HElaas dekte de verf niet zo goed, maar niet s aan te doen. Ik heb ze toen met klei laten werken, wat wil je graag maken voor in je herinneringsdoosje? Toen briefjes schrijven. Dat vonden de meeste toch wel lastig. Mischien wat te veel gevraagd. De foto's (van creaties) werden hartelijk in ontvangst genomen, iedereen in de school wilde ze zien.

Wat betreft min schrijfwerk.. ik heb zeker nog wel wat te schrijven in Nederland.. min training wil ik volledig en compleet uitgeschreven hebben, en mijn eindevaluatie moet nog geschreven worden. maar ik voel dat ik gewoon even rust nodig heb... het komt wel klaar.. Mijn hoofd zit gewoon beetje vol. EN ik wil het goed doen, zodat de training ook echt gebruikt kan worden door anderen (is wel in het engels. Mijn therapieverslagen zijn wel af en ingeleverd.Moet morgen nog wel even weer reflecteren.. tijdje niet gedaan.. weer niet zo lekker geweest in de avnden.. hofdpijn en diarree.. maar nu weer prima.

Ik ga nu richting mijn supervisor.. bedankt vor het lezen van dit belachelijk lange verhaal en ik zie jullie snel.

Ik hoorde dat jullie sneeuw hebben!! Is voor mij nu moeilijk vor te stellen, tis hier nu bijna 40 graden.

Liefs Colleke

  • 17 December 2009 - 17:35

    Monique:

    Ha nicole,

    zo belachelijk is je verhaal niet hoor.
    Geniet van je vakantie, en toch prettige feestdagen gewenst een een super goed uiteinde en nieuwjaar daar in ghana.
    Er is idd sneeuw gevallen hier, ziet er allemaal weer prachtig uit.

    groetjes monique en tot volgend jaar

  • 17 December 2009 - 19:58

    Anita:

    Het is inderdaad niet belachelijk lang hoor ;)
    Ik vond het wel een leuk verhaal. Hé nog heel veel plezier en heeeeele fijne feestdagen. kusjes mam.

  • 17 December 2009 - 21:22

    Leo:

    Het altijd boeiend jouw verhalen te lezen Nicole.
    Geniet van je vakantie en
    ga maar eens lekker relexen.
    groetjes

  • 17 December 2009 - 22:08

    Wendy:

    heej col,

    Je verhaal is helemaal niet saai. Het is weer een super verhaal. Ga nog maar even dat verslagje schrijven en dan genieten van je welverdiende vakantie. Hele fijne feestdagen en dat het toch maar snel de 2e jan wordt dan zie je je mannetje weer. Tot snel !

    liefs xxxjes Wendy

  • 17 December 2009 - 23:32

    Kerst Elfje:

    Met een kerstmuts op de fiets in de sneeuw naar huis rijden met -1,5 graden op de thermommeter. Lekker glibberen en bibberen.

    Nee de sneeuw is wél leuk voor de sfeer. Maar in februari kan het ook zeker nog sneeuwen en zijn de kerstbomen waarschijnlijk in de aanbieding. Misschien hebben ze niet echt veel naalden meer, maar er moeten toch slingers, lampjes, ballen, snoepgoed en een piek in. Dus vol zit de boom zeker. Alleen denk ik niet dat de kerstman nog even heen en weer komt, want de rendieren moeten toch weer even uitrusten voor de volgende lange kadootjes tocht.
    De sneeuwfoto's zullen nu vast wel binnen gaan stromen omdat iedereen weet dat je van de sneeuw en de kerst houd en de mijne gaan ook zo op de mail.

    Je afscheid is nu eindelijk daar. Het zal vast raar zijn geweest en ook best frustrerend dat het zo killetjes is verlopen. Jij wil het afsluiten met een feestje en nog even laten zien hoe Nicole nou is. Ghanesen zijn toch anders. Niet dat ik er veel van weet, maar ik zal dat over 14 dagen en 19 uur zelf gaan ervaren. Ik kijk er enorm naar uit. Niet perse naar Ghana, maar gewoon naar bij jouw zijn en zien waar je nou al die tijd geweest ben en gewoont, gewerkt en geleefd heb.
    Je kan nu zeker het verschil tonen tussen Ghanese en europese/Hollandse kinderen in expressie en manier van doen en denken. Ik blijf dat een mooi punt vinden voor een verslag. Natuurlijk is het niet over meerdere scholen onderzocht, maar ik denk dat je met die kids toch wel een beetje het verschil kan laten zien. Ik hoor je vaak genoeg over dingen die net anders lopen door het cultuurverschil daar met hier.
    Wat zal ik het zwaar hebben de eerste paar dagen. Van min 2 graden (waar ik met open jas fiets) naar +38 graden. Ik moet toch even op gaan zoeken wat ik minimaal aan moet hebben om over straat te mogen, want ik zal met vast leeg gaan zweten. {^_^}
    En dan nog die mister Hamatan met al zijn stof... Ik wordt heel snel bruin. Alleen jammer dat ik het er ook gelijk weer af was ;-)

    Nog even een heel kort stukje over mezelf. Ik heb nu 4 dagen op een rij in de keuken gestaan en mag naast de rot klusje (voor de leerling koks) ook meehelpen met a la carte (dus wat er besteld word meemaken). Dat komt vooral omdat het ineens heel druk is in het restaurant en ze elke hand kunnen gebruiken... ookal heb ik nog twee linker kookhanden. Ik heb een mooie brandplekje op mijn arm van een rekje dat weggleed, maar die trekt wel weg.

    Tot heel heel snel!!!

    Dikke knuffel van jouw kerstelfje die de seconden aftelt tot 1 januari.

    Ps. Zo nu ben je niet de enige die lange verhalen schrijft.

  • 17 December 2009 - 23:34

    Dikke Knuffel:

    ()_()
    {^_^}

    xxx
    je elfje

  • 18 December 2009 - 11:05

    Zussie:

    meisje, veel plezier met rondreizen, met de kerst en al het andere moois! Ik kijk stiekem ook al wel uit na je terugkomst, wat is een jaar toch lang he;)
    Geniet met een glimlach en tot snel!
    xxx hvj

  • 18 December 2009 - 12:05

    Karin:

    Ik geniet nog steeds elke keer van je verhalen. Deze keer was ie lekker lang! Wij gaan elkaar weeeer mislopen colleke.. Ik vertrek namelijk rond 1 feb naar frankrijk voor onderzoek (maar kom tussentijds waarschijnlijk wel een keer naar huis.)
    Geniet van het reizen, ik hoop dat je snel weer wat rust in je hoofd krijgt. Tot snel! Liefs xx

  • 18 December 2009 - 14:23

    Rikie:

    hoi petekind,

    Met een beetje een frustrerend afscheid van jouw meiden, maar met een fijn gevoel van wat jij ze hebt meegegeven, zit je stage er zo ongeveer op. Nu je hoofd even leegmaken en genieten van de Kerst daar (zonder boom, wel raar), maar met je vriendin. Heel veel plezier in de zon, dan doen wij het hier in de sneeuw. ( in Eindhoven is bijna geen sneeuw gevallen, teminste niet op donderdag, 17 december). Meisje, geniet ook straks samen met je vriendje van jouw Afrika, en ik ben benieuwd hoe je eruit ziet met je nieuwe haardracht. Fijne dagen, en een héél fijn en lief begin van 2010!!!!!!!!
    Groetjes en liefs uit Tilburg.
    Rikie, Hans en Roel, en natuurlijk ook Karlijn en Mark, maar die reageert zelf ook nog wel, denk ik) Tot volgend jaar! (klinkt ver weg hè, maar is o, zo dichtbij)

  • 18 December 2009 - 14:25

    Rikie:

    ps.
    ik was de xxxxxxxxxxxx vergeten! Hier zijn ze (nog een keer)xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Doei!!!!!

  • 18 December 2009 - 17:41

    Nicole's Mam:

    Hoi meissie,

    Je verhalen kunnen mij niet lang genoeg zijn. Zal blij zijn als ik je weer echt kan knuffelen. Jammer dat je geen "afscheid" hebt kunnen nemen op jouw manier.Je hebt genoeg van jezelf gegeven. Ga nu maar die energie gebruiken om te relaxen. Ga genieten van Ghana, niets moet nu even meer! Ga genieten van de Kerst (dan wel zonder boom). Heel veel kerstgroetjes van ons. Probeer je dit jaar nog wel te bellen. Meissie pas goed op jezelf. Dikke knuffel van je eigen moederxxx

    P.s. Als ik je straks nog maar herken op schiphol. Zeker een zussen kwaal om je haar effe te veranderen

  • 20 December 2009 - 08:07

    Tante Ankie:

    Hoi Nicole,

    Even een reactie uit het verre Ooste(lbeers). Heb nog lang niet al je verhalen gelezen, je schrijft zo gezellig, als je stage daar erop zit kun je altijd nog een boek gaan schrijven over je ervaringen in Ghana. Eerst je stageverslag natuurlijk.
    Verder nog hele prettige warme feestdagen, wij zitten hier weer in de sneeuw, donderdag gesneeuwd en nu (zondag) weer. Maar geniet ernog van en straks met Johan ook dus heel veel groetjes van de Fam. Veron. Ons Linda komt vandaag aan op Schiphol, na zeven weken in Australie te zijn geweest.
    Groetjes
    Familie Veron

  • 20 December 2009 - 21:16

    Karlijn En Mark:

    Hey nico,

    Het ligt hier in nederland vol met sneeuw, maar is zeker wel mooi. Heb wat foto's van de winterefteling gemaakt, dan kun je daar toch nog een beetje van genieten.

    Zorg er maar voor dat je weer uitgerust en wel terugkomt in nederland, en dan je avontuur evalueren, want het zit nu toch allemaal in jouw hoofd, dus jou kennende komt dat wel goed. Veel plezier met johan in afrika. Ik zie en hoor wel hoe het was als je terug bent.

    xxx karlijn en mark

  • 22 December 2009 - 20:02

    Eva En Marjon:

    Dag Nicole..wat een mooie verhalen weer...we hopen dat je een mooie vakantie gaat hebben...doe de groeten aan Ike...en we zien je weer in het nieuwe jaar...heel veel liefs en alvast een hele fijne kerst..ondanks dat er geen kerstbomen zijn...en het warm is waarschijnlijk...:)
    ...in Honduras is het anders...hier hebben veel mensen een kerstboom...en zijn veel huizen verlicht met kerstverlichting...wat soms lastig is want de elektriciteit kan dat niet aan en valt daardoor vaker uit..maar ja..wel mooie kerstlichten..hihi...

    Fijne tijd met Johan straks ook...we zijn trots op je wat je allemaal hebt gedaan...hard gewerkt...petje af...heel veel liefs**

    Eva en Marjon

  • 24 December 2009 - 17:48

    Zulaika:

    Hey Nicky,
    Sorry dat ik 3 verhaal lang niets van me heb laten horen. Je was wel in mijn gedachten. Ik kan niet wachten totdat je terug ben.
    Vind je verhalen nog steeds prachtig!! Voel me net zo bereisd als jij door je verhalen. Vind het alleen jammer dat je verwachtingen m.b.t. de school waar je zit/zat niet overeenkomen met de werkelijkheid. Echt balen dat er zoweel loze woorden zijn. Maar laat je vooral niet ontmoedigen; je hebt alles gegeven en meer kon je niet doen. Wees trots op wat je gedaan EN bereikt heb!!!
    Geniet van je vakantie. Trouwens heb je je haren al laten vlechten of nog niet? Gaat het beter met je? Ik hoop dat je niets ernstig heb gevat of zo. Zorg goed voor jezelf!
    Vee liefs en knuffels!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn verhaal over Kleurrijk Ghana

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2010

Oost West Thuis Best

13 Januari 2010

Ghana is groen in het zuiden!!!!

02 Januari 2010

Teken van leven!

17 December 2009

Kerstboom, ik mis je!

09 December 2009

Praten tussen de uien
Nicole

Actief sinds 21 Maart 2009
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 22234

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2009 - 29 Januari 2010

Mijn verhaal over Kleurrijk Ghana

Landen bezocht: